Notice: Undefined index: treeid in /home/blinkenlights/public_html/commands/TreeDetailsCommand.php on line 50
Blinkenlights.se - Lär dig DirectGraphics 9 - Del 1 - Programmering & spelutveckling

BETA


Notice: Undefined index: treeid in /home/blinkenlights/public_html/view/TreeDetailsView.php on line 60

Lär dig DirectGraphics 9 - Del 1

Tillbaka till artikelarkivet

Filer

Verktyg

Kommentarer (9)
Utskriftsvänligt format

Betyg

markedunmaked 5.1

Lär dig DirectGraphics 9


Skriven av: Tomas Augustinovic

Navigation:

< Föregående del || Nästa del >

Text - 02 - Skapa header

Skapa header


Jag kommer inte gå igenom hur man öppnar ett nytt windows fönster. Utan utgår helt brutalt från att du redan har den koden färdig. Om du har installerat DirectX SDKn rätt så ska du redan nu kunna kompilera projekt som använder directx utan problem. Om du använder en annan kompilator än Visual studio vet jag inte om den lägger till sökvägar för header & lib filer automatiskt. Om inte så får du sköta det manuellt.

Skapa ett nytt tomt win32 projekt. Skapa din main.cpp fil med ditt tomma windows-fönster skal. Så där, då är vi väl klara att börja då?

Vi ska börja med att skriva en liten "grafik-motor" klass. Det är tänkt att den ska sköta all uppstart och nedsläckning av DirectGraphics, samt själva utritningen.

Vi skapar en ny header fil som kan heta nått i stil med "Graphics.h".

  1.  
  2. #ifndef __GRAPHICS_ENGINE_H__
  3. #define __GRAPHICS_ENGINE_H__
  4.  
  5. #include <d3d9.h>
  6.  
  7. #pragma comment(lib, "d3d9.lib")
  8. #pragma comment(lib, "d3dx9.lib")
  9.  
  10. class GraphicsEngine
  11. {
  12. public:
  13. GraphicsEngine();
  14. ~GraphicsEngine();
  15.  
  16. bool Initialize(HWND hWnd);
  17. void Shutdown();
  18.  
  19. private:
  20. IDirect3D9 *m_pD3D;
  21. IDirect3DDevice9 *m_pDevice;
  22. };
  23.  
  24. #endif


Vi börjar med att inkludera DirectGraphics headern. Sen talar vi om för kompilatorn att vi vill länka dom två DirectGraphics lib filerna 'd3d9.lib' och 'd3dx9.lib'. Den sistnämde är D3DX hjälp-biblioteket. Sen deklarerar vi en klass som heter 'GraphicsEngine'. Den har en konstruktor och destruktor, två medlemsfunktioner samt två medlemsvariabler (pekare).

Slut

Navigation:

< Föregående del || Nästa del >

Till toppen