Notice: Undefined property: ProfileCommand::$keywords in /home/blinkenlights/public_html/commands/BaseCommand.php on line 30
Blinkenlights.se - Användarprofil - Programmering & spelutveckling

BETA

Användarprofil

Uppgifter
Användarnamn Gunilla
Email
Besök 28
Hemsida Ingen
Plats (stad)
Senaste besök 15:24 - 19:e September 2005
Poster i forumet 9
Varningar 0
Grupp Medlem
Medlem sedan 20:35 - 11:a Augusti 2005
Artiklar och filer
Den här användaren har inga artiklar eller filer

Avatar


Presentation av Gunilla

Den här användaren har inte skapat någon personlig presentation.

Senaste inläggen i forumet

JAVA-hjälp sökes
    Citat av Independence:
Tja, jag har inget mer att komma med direkt Smiley Nu har du fått till det som jag hade tänkt tror jag, men det verkar inte fungera så bra tyvärr..


Jag tycker att det borde fungera nu och det är ju det som gör det så frustrerande. Känns som om det kanske bara behövs någon liten ändring på nåt...

Citat av ozamosi:
Jag kan tanka mig att losningen pa problemet ar att flytta knappen fritt, men i sa fall behover du nagot annat an BorderLayout.

Jag satt ett bra tag i går och försökte med alla möjliga (och omöjliga Smiley) Layout'er utan framgång.

Vad jag förstår av era kommentarer så verkar inte koden vara helt åt skogen iallafall(?), så nu kanske det bara är någon liten detalj som behöver fixas. Jag ska testa lite saker och så får man hoppas att jag lyckas träffa rätt till slut Smiley

Tack för att ni tar/tagit er tid att kolla min kod!! Smiley

MVH

Nilla



Postad 13:27 - 15:e Augusti 2005
JAVA-hjälp sökes
Hej igen.

Har suttit hela dagen idag och försökt ändra och få till det. Jag vet inte om jag har fått till det så som ozamosi och Independence tipsade om. De ändringar i klassen spelplan som jag har gjort är i "//ritar det som gjordes i klassen RitPanel, MinKnapp". Se bild.

Sedan har jag gjort ändringar i MinKnapp (=ändrat namn från SpelplansprylarFyrkant), där jag har försökt att göra som Independence visade. Dock tog jag bort "super.JButton" eftersom det inte gick att kompilera och Independence var osäker på hur den skulle va (?). Se bild.
I övrigt så är koden som tidigare (i RitPanel och Spelplan).
Jag lyckas inte få de två knappar som jag har gjort att dyka upp som jag vill. När jag kör programmet så får jag upp:
Alltså fortfarande med knapparna längst upp.

Bara en tanke, ett test:
Om jag ändrar i "//ritar det som gjordes i klassen RitPanel, MinKnapp" och INTE lägger knappen (k1) i RitPanelen (se bild) utan adderar den till spelplanen, så får jag ju upp den nya ritade fyrkantsbilden. (Dock är ju hela spelfältet en knapp), men det visar väl(?) att klassen MinKnapp funkar? Bilderna:


Känner att jag återigen kört fast då jag har suttit och läst i min javabok och googlat efter svar hela dagen. Utan framgång som ni förstår.
Någon som kanske ser vad jag gör för fel?


PS: Ber om ursäkt för att bilderna är så stora och att det därför blir stort avstånd mellan text och bilder. Använder mig av paint. ,,ven om jag, i några fall, har förminskat bilderna så tar de ändå upp hela det tomma fältet...

MVH

Nilla


Postad 00:26 - 15:e Augusti 2005
JAVA-hjälp sökes
Smiley Måste börja med att säga att jag blir glad som får svar så snabbt!! Tack till Er bägge!!

Och för det andra så börjar det nog klarna även i min tröga hjärna, hehe.

Bra också att du ritat ut hur du menar och tänkt Independence. Mycket lättare för mig att förstå.

Tillbaka till kodandet... Smiley

Postad 19:33 - 13:e Augusti 2005
JAVA-hjälp sökes
Hej!

Bra att kunna bolla sånt här med någon som du Independence, för du verkar duktig! Synd bara att den i andra änden (jag) är så trög :-)
Jag börjar med det som direkt dyker upp i mitt huvud när jag läst ditt senaste svar/förklaring:

Kan jag inte döpa om min klass, RitPanel, till tex Spelplansprylar? ,alltså att de ska vara just knappar. Med andra ord så ska Spelplansprylar vara Buttons och inte en panel. Kan man genom att göra så hoppa över mellanstadiet att först extenda JPanel med RitPanel och sedan behöva göra en ny klass "Spelplansprylar" där jag lägger till knapparna?

Men om man gör det så är man ju tillbaka egentligen till hur det var förrut? Då är det ju bara namnet som bytts.


Ok, jag gjorde iallafall som du sa (hoppas jag) i ditt senaste svar. Jag extendade JPanel med RitPanel och skapade en ny klass, Spelplansprylar, där jag la till mina ritade komponenter/knappar. Eller ska de knappar jag har skapat fortfarande ligga i RitPanel? (och om 'inte', vad ska ligga i RitPanelen? Hm, när jag på mitt nybörjarlogiska (snyggt ord va? :-) ) sätt tänker ut hur det ska vara, så tycker jag att det borde "räcka" att göra om RitPanelen till Spelplansprylar och att extenda JButton direkt. Jag tänker antagligen fel?    

Citat av Independence:

(för jag antar att du vill att man ska kunna använda de olika objekten på spelplanen såsom cirklar och fyrkanter till att klicka på?).

Ja.

Citat av Independence:

Sedan skapar du helt enkelt en massa objekt från klassen (Spelplansprylar)...

hm, jag har läst den meningen några gånger nu, men jag är inte riktigt säker på vad du menar. Kanske.


Ge inte upp bara! Smiley

Nej då! Smiley

Postad 18:36 - 13:e Augusti 2005
JAVA-hjälp sökes
Citat av Independence:
När började hela spelplanen bete sig som en knapp? ,,r det samma kod som du postade i första posten?

Jag tror inte att man kan baka in RitPanel i en JPanel faktiskt, eftersom det är två olika komponenter där den ena ska ligga i den andra (RitPanel som är en JButton ska ligga i en JPanel). Förstod jag rätt?


Hej igen (terroriserar Er med mina frågor! hehe)

Jag hoppas att jag har förstått det rätt. Nu har jag iallafall ändrat lite. Gjorde så här vid:


//ritar det som gjordes i classen RitPanel
JPanel spelplan=new JPanel();
RitPanel p=new RitPanel();
spelplan.add(p);
spelplan.setBackground(Color.green);
add(spelplan, BorderLayout.CENTER);


Problemet med att hela planen är som en knapp försvinner. Så långt så bra, men ikonerna/knapparna som jag ritade i RitPanelklassen syns inte. Istället syns en Button-liknande (ca 2*5 mm) knapp centrerad i mitten och längst upp. Se bild nedan.

Då visas det här:


Så som jag hade det tidigare i "//ritar det som gjordes i classen RitPanel":
RitPanel p=new RitPanel();
p.setBackground(Color.green);
add(p, BorderLayout.CENTER);

Då visas spelplanen som jag vill att det ska se ut, dock med problemet, som jag tidigare berättat om, att hela spelplanen är som en knapp. Se bild nedan.

Då visas det här:


Jag tycker att det borde funka när jag gör så att RitPanelen ligger i en JPanel. Eller är jag helt ute och cyklar? Tydligen är jag väl det eftersom det blir fel... Hm det här var svårt för mig. Någon som har en ide vad felet kan vara?

MVH

Nilla (forumterroristen, hehe)



Postad 15:42 - 13:e Augusti 2005

Skicka meddelande
Läs Gunillas blog